Gerard van den Oetelaar

Geboren 1949 te Loosbroek (N.Br.),
woont en werkt sinds 1973 in Weert.
In de ruim dertig jaar dat Gerard van den Oetelaar
zijn kunstwerken maakt, heeft hem steeds één duidelijk
doel voor ogen gestaan: Het vinden van een visuele
uitdrukkingsvorm voor zijn innerlijke belevingswereld,
' Go with the flow ' loopt als een rode draad door Gerards
leven. De kracht van zijn werk zit vaak in het ongrijpbare.
Aanvankelijk als autodidact experimenteerde
hij met aquarellen, gouaches en houtskooltekeningen.
In 1975 volgde hij een cursus portretschilderen waardoor
hij zijn experimenten kon voortzetten met meer kennis
van technieken. In de volgende jaren maakte
hij o.a.: fresco's en portretten in olieverf en houtskool.
Ook illustreerde hij op verzoek diverse boekwerken.

Zijn persoonlijk onderzoek mondde geleidelijk uit 
in
soms figuratieve, maar hoofdzakelijk abstracte werken.
Aldus ontwikkelde de kunstenaar een techniek die
volledig in overeenstemming is met zijn eigen
belevingswereld. Met de wens om in compacte,
vanzelfsprekende composities diepere gevoelens
visuele uitdrukking te geven, maakt hij van katoen,
hout en verf ruimtelijke reliëfs, waarmee hij de
beperkingen van het platte vlak doorbreekt.
Een belangrijk element in zijn werk zijn
thema's waaruit hij zijn inspiratie haalt.

Meestal zijn het de gewone dingen van het
leven zoals; liefde, verdriet, angst, woede,
macht en onmacht, en de wereld waarin we leven.
Zo kan elke lijn of kleur dat symboliseren.

Zijn schildertoets heeft zich als het ware vergroot
om intieme ervaringen tastbaarder te maken.
Gerard van den Oetelaar streeft in zijn werk
naar een dimensie waarin persoonlijke
ervaringen en invloeden van buitenaf met elkaar
in evenwicht zijn. PERAB: 'persoonlijke abstractie'

Dit is voor Gerard van den Oetelaar een steeds
terugkerende uitdaging, waarin hij tracht persoonlijke
aspecten van zichzelf en zijn opdrachtgever
neer te leggen in een abstract reliëf.

De keuze om titels achterwege te laten is bewust
gedaan om de vrije loop van de vormen
niet te hinderen door overbodige gedachten.
Het dwalen van de ogen roept een sfeerbeeld op dat
aansluit bij de gemoedstoestand van de kunstenaar.
"New Substantiality" was de naam van de tentoonstelling
in Moskou, waar Gerard op uitnodiging van de
Malevich Foundation in mei 1994 exposeerde.
De "A-3", The Culture of Art Department te
Moskou heeft één van zijn werken opgenomen
in de collectie van het Russische Ministerie van Cultuur,
The Museum of Modern Art te Moskou.
Het is daar genoemd "Wereldsprong".
De Malevich Foundation omschreef zijn werk als volgt:
'Het scheppen van Gerard van den Oetelaar
begeeft zich op het gebied van de voorwerpfase-kunst
en is tevens georiënteerd op de traditie van de nationale
Hollandse school van de expressionistische plastiek.
Zijn werken zijn uitgevoerd in een unieke techniek,
die in de praktijk geen analogie kent.'
In het kader van de herdenking dat Peter de Grote,
300 jaar geleden in Nederland was,
heeft van den Oetelaar in september 1997
een tentoonstelling gehad in het Russische Yaroslavl.
Het Art Museum nam één van zijn werken op in haar
collectie van moderne kunst en noemde het
"Cosmic Fantasy"

De cultureel attaché van de Nederlandse
ambassade overhandigde van den Oetelaar
bij deze gelegenheid een medaille
vanwege de Peter de Grote herdenking.
Sindsdien zijn tweeëntwintig van Gerard's werken
opgenomen in een permanente tentoonstelling
van buitenlandse kunstenaars, die rouleert
tussen verschillende galerijen en musea in Rusland.

In maart 2000 had Gerard van den Oetelaar een
tentoonstelling in het Art Museum van TULA in Rusland.
Drie van zijn werken zijn toegevoegd aan de collectie
van dit internationaal befaamde museum,
waar ook werken van Kandinsky, Malevich
en Shretenberg zijn ondergebracht.

Bij de herdenking van het 400-jarig bestaan
van de V.O.C. volgde in maart 2002
een tentoonstelling in het historisch museum
'THE STADT HUYS' te Melaka (Maleisië).
Daar kreeg zijn tweeluik Tulips of Holland
een permanente plaats.
In 2003 vervaardigde Gerard in opdracht van
ditzelfde Historisch Museum een portret van
H.K.H. Koningin Beatrix.
Gelijktijdig werd zijn tentoonstelling History and Future
geopend en kreeg hij uit handen van de
Chief Minister van Maleisië een onderscheiding
in de vorm van de Zilveren Kris.


Gerard in gesprek met Mw. Syahidah,
de conservator van het Melaka Art Museum.


In het Museum of International Gallery te Melaka,
zijn 40 werken van Gerard permanent te bezichtigen.
De International Art Gallery is een onderdeel van
Perzim, het Historische Museum ' HET STADT HUYS '.
Verder is zijn werk te zien in het USM Museum te
Penang, Serawak Museum te Kuching, en Galerie
Perdana te Langkawi. Gerard gaf diverse gastcolleges,
op verzoek van het Museum van Melaka.
De Gouverneur van Melaka gaf opdracht voor een
schilderij ' The Riversite ' met symbolen van alle
culturen. Met zijn reliëfschilderijen en vrijstaande
objecten treedt hij naar buiten en heeft hij de
interesse opgewekt van verschillende particuliere
verzamelaars in en buiten Nederland.